Treed binnen in de stationhal en je begrijpt meteen waarom dit station door de Antwerpenaren de Spoorwegkathedraal wordt genoemd of ook wel eens de Middenstatie.
Dit grandioze staaltje architectuur aan het Astridplein bestaat uit een stalen perronoverkapping en een stenen stationsgebouw. De perronoverkapping werd ontworpen tussen 1895 en 1899 door Clement van Bogaert. De overkapping is 43 meter hoog, 186 meter lang en 66 meter breed. Het stenen stationsgebouw werd gebouwd tussen 1899 en 1905 door Louis Delacenserie in eclectische stijl. Delacenserie liet zich onder meer inspireren door het Pantheon in Rome. Het hoogste punt is een grote koepel (75 meter).
Het station werd op 11 augustus 1905 geopend. Rond het midden van de 20e eeuw verkeerde het gebouw in slechte staat en werd afbraak overwogen. In 1975 werd het een beschermd monument en vanaf 1986 werd het grondig gerenoveerd. Tussen 2000 en 2009 werd de spoorhal verdubbeld in capaciteit met onder meer perrons op twee ondergrondse niveaus. Vroeger moesten de treinen binnen rijden en weer buiten rijden (kopstation). Nu kunnen ze doorrijden dankzij de spoorwegtunnel tussen het station en het noorden van de stad.
Het station werd meermaals verkozen tot één van de mooiste ter wereld.
Afspraak: inkomhal Centraal Station om 14.00 uur.